سوغات اصفهان

 

سوغات اصفهان

در کنار همه ی خوشگذرانی ها، یکی از تجربیات سفر، خرید سوغات در مقصد است که می تواند لحظات خوشی را برای شما فراهم کند. به هر گوشه ای از ایران که قدم بگذارید دنیایی از انتخاب ها برای خرید سوغات پیش رویتان قرار می گیرند و برای انتخاب مناسب تر، بهتر است قبل از سفر سوغاتی هایی که در مقصد انتظارتان را می کشند، بشناسید. می خواهیم سری به گوشه ای از کشورمان بزنیم تا نگاهی به ره آورد آن داشته باشیم.

راهی اصفهان هستیم و در سفرمان به این دیار پس از گشت و گذار در میان تاریخ چشم نواز، به سوی بازار می رویم تا هم از دیدن ویژگی های معماری و تماشای جریان زندگی در آن لذت ببریم و هم در قسمت های مختلف آن به دنبال سوغاتی های دیار نصف جهان باشیم.

سوغاتی های اصفهان تنوع زیادی دارند و بسته به اینکه به دنبال چه چیزی هستید می توانید یکی از آنها را اتنخاب و خریداری کنید. می توانید به سراغ یادگاری های خوشمزه ی  اصفهان بروید و یا در دنیای رنگارنگ صنایع دستی آنچه که می خواهید را بیابید.

امروز قصد داریم سوغاتی های خوشمزه ی اصفهان را به شما معرفی کنیم و در فرصتی دیگر به معرفی صنایع دستی آن بپردازیم.

۱- گز

نام سوغات اصفهان که می آید ناخود آگاه همه به یاد گزهای خوشمزه ی آن می افتند.تولید گز در اصفهان تقریبا به ۴۵۰ سال قبل و در زمان صفویان باز می گردد. برای تهیه ی آن از شهد و عصاره ی درختچه ای به نام انگبین یا گز انگبین استفاده می کنند. این درختچه ی ارزشمند در شهر خوانسار به وفور یافت می شود. شهد انگبین در اثر تغذیه ی حشره ای کوچک به وجود می آید که بر روی برگ ها و ساقه ی این درختچه زندگی می کند و روند تولید آن همچون تولید عسل توسط زنبور می باشد.

این شهد در اواخر تابستان، به صورت دانه هایی زرد رنگ از روی گز انگبین برداشت می شود. البته باید به این مسئله توجه داشت که حشره ی تولید کننده ی این شهد رو به انقراض است و شاید کمتر کسی بتواند طعم واقعی آن را بچشد.

امروزه در تهیه ی گز از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها مانند بادام، پسته و خلال بیدمشک استفاده می شود و به جای شهد انگبین، ترنجبین، شیر خشت، عسل یا انگبین علفی به کار می رود.

 ۱-۱-  انواع گز

بسته به سلیقه ی خود می توانید گزهای متفاوتی را از بازار اصفهان تهیه کنید:

*  گز لقمه ای: پس از درست شدن مواد، گز را به وسیله ی یک دستگاه خاص به قطعات منظم و یک شکل برش می دهند تا گز لقمه ای به دست آید.

* گز آردی: گز را به صورت گلوله های کوچک شکل می دهند و سپس آنها را با دستگاه پرس به اشکال مربع یا دایره و … در می آورند. این نوع گز را در بستری از آرد قرار می دهند تا سطح چسبنده گز با آرد پوشانده شود و ماندگاری بیشتری را برای گز فراهم کند.

* گز سکه ای: این نوع گز بسیار شبیه گز آردی است اما آن را بعد درست شدن در اندازه ای کوچک به شکل سکه در می آورند و بسته بندی می کنند.

* گز برشی: پس از آماده سازی مواد و قبل از بسته بندی، گز را با دستگاه های مخصوص به گونه ای برش می دهند که مغز داخل آن مشخص باشد و سپس به شکلی خاص آن را بسته بندی می کنند.

* گز با لایه ی شکلاتی: گز را درون لایه ای از شکلات قرار می دهند تا رطوبت آن حفظ شود و زمان ماندگاری آن افزایش یابد. علاوه بر این به دلیل استفاده از پودر کاکائو یا شیر خشک و … طعمی متفاوت نسبت به گز معمولی خلق می شود که ارزش غذایی بیشتری نیز دارد.

* گز انگشت پیچ: گزی بسیار نرم که مغزی در آن وجود ندارد و به راحتی با قاشق قابل مصرف است. معمولا این نوع گز را به سالخوردگان پیشنهاد می کنند.

به هنگام تهیه ی گز باید بدانید که این سوغات خوشمزه به دو شکل بسته بندی می شود. برخی از آنها در داخل پوشش مجاز خوراکی قرار می گیرند و برخی دیگر در بستری از آرد ارائه می شوند.

۲- پولکی

پولکی نام یکی از شیرینی های مخصوص اصفهان و ازخانواده ی آب نبات ها است که در گذشته با نام آب نبات پولکی نیز شناخته می شد. این شیرینی به صورت قطعات کوچک، گرد، نازک و شبیه سکه ی فلزی تهیه می شود و به دلیل همین شکل ظاهری به آن پولکی به معنای پولک مانند می گویند.

ماده اصلی که درتهیه ی پولکی به کار می رود همان شیره ی اضافی و باقی مانده از فرایند درست کردن نبات است. برای درست کردن آن پس از آنکه بلورهای نبات متبلور شد، شیره های باقی مانده را با مقداری سرکه مخلوط می کنند تا شکرک نزند و به صورت شفاف باقی بماند. سپس آن را می جوشانند و پس از پهن کردن بر روی یک سینی بزرگ با دستگاه های مخصوص به شکل دایره برش می زنند.

با اضافه کردن مواد خاص طعم های مختلفی همچون زعفرانی، لیمو عمانی، کنجدی، نارگیلی، پسته ای، عسلی، کاکائویی، زنجبیلی، نعنایی و ... به پولکی ها می دهند تا افراد بسته به سلیقه ی خود آنها را تهیه کنند و برای عزیزانشان ببرند.

جالب است بدانید که مردمان اصفهان ترجیح می دهند چای خود را به جای قند با پولکی مصرف کنند و معتقدند که پولکی به دلیل شیرینی کمتر آن، ضرر کمتری دارد.

۳- نبات

نبات نیز یکی از سوغاتی های اصفهان است که به دو صورت نبات چوبی و نبات شاخه عرضه می گردد. برای تهیه ی آن، مقدار زیادی شکر را در آب جوش حل می‌کنند تا محلول اشباع شده ای به دست آید. سپس نخی در آب آویزان می کنند تا پس از سرد شدن بلور هایی بر روی آن تشکیل شود. برای تنوع بیشتر به نبات موادی را اضافه می کنند تا انواع نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... به دست آید.

۴- عسل فریدونشهر

شاید کمتر کسی بداند که عسل تولیدی در فریدونشهر اصفهان، یکی از مرغوب ترین عسل های کشور به شمار می رود. به دلیل تنوع گیاهی و وجود گونه های گیاهان دارویی و عدم استفاده از کود و سم در پرورش آنها عسل تولید شده بسیار مرغوب و دارای کیفیتی در خور توجه است.

گونه های متنوع عسل در شهرستان فریدونشهر عبارتند از: عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال.

۵- سوهان عسلی

عسل، کره، شکر، خلال بادام و پسته، آب، گلاب و زعفران دم کرده، مواد اولیه برای تهیه ی یک شیرینی خوشمزه و متفاوت هستند که می توانید آن را در اصفهان تهیه کنید. این شیرینی به شکل های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی به صورت ورقه ای هستند و برخی دیگر برش خورده اند و در پوشش های مجاز ارائه می گردند.

۶- برشتوک

برشتوک یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که در شهر های مختلف کشور طبخ می شود. بر اساس نوع آردی که در تهیه ی آن به کار می رود برشتوک گندم و برشتوک نخودچی تولید می گردد و به فروش می رسد. آرد نخودچی یا آرد گندم، روغن، شکر یا پودر قند و هل مواد تشکیل دهنده ی این شیرینی خوشمزه هستند. برشتوک را به صورت لوزی برش می دهند و بسته بندی می کنند.

۷- محصولات کشاورزی

در فصول مختلف سال و در شهر های اطراف اصفهان می توانید به سراغ میوه هایی بروید که در نوع خود شهرت بسیاری دارند. در این میان می توان به گلابی نطنز و انار بادرود اشاره کرد که همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشانند. گردوی بادرود نیز از دیگر محصولاتی است که در اصفهان به فروش می رسد. در کنار همه ی اینها میوه ای کمیاب به نام الگ که ازخانواده ی هلو به شمار می رود نیز در نطنز یافت می شود.

 

۸- جوز قندی

جوز قندی نام یک نوع شیرینی محلی است که از گرانترین سوغات های ایرانی به شمار می رود. این شیرینی خوشمزه از الگ ( نوعی هلوی محلی ) تهیه می شود. ابتدا پوست الگ را می گیرند و هسته آن را جدا می کنند. سپس به جای هسته، مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند و ... می ریزند و در نهایت آن را خشک می‌کنند تا جوز قندی آماده شود. در شهرهای دیگر این محصول را به غیر از الگ با میوه های دیگری همچون آلو، انجیر، گلابی و حتی انگور هم درست می کنند.

۹- شیرینی برنجی

زعفران، تخم‌مرغ، آرد برنج، گلاب و شکر ساییده شده مواد لولیه برای تهیه ی یک شیرینی خوشمزه هستند که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می شود. شیرینی برنجی در اصفهان نیز از شیرینی‌های خوش‌طعم و لذیذ به شمار می رود و استادان ماهری به پخت آن مشغولند.

alt

۱۰- شیرینی کرکی

شیرینی کرکی نام یکی از شیرینی های معروف اصفهان است که با طعمی دلچسب طرفداران بسیاری پیدا کرده است. آرد، آرد جوانه گندم، زعفران، روغن، شکر ساییده شده و هل مواد تشکیل دهنده ی این شیرینی لذیذ هستند.

alt

سخن آخر

آنچه که در این مطلب آمده است سوغاتی های اصفهان را در بر می گیرد. کاشان نیز یکی از شهرهای اصفهان است اما به دلیل اینکه دنیای رنگارنگی از سوغات دارد در مطلب معرفی سوغاتی های شهر کاشان می توانید با سوغات این شهر نیز آشنا شوید.

 

 سوغات اصفهان

 
 

مطالب مرتبط