معرفی آستان مقدس امامزاده شاه زید (علیه السلام) اصفهان

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

امامزاده شاه زید اصفهان  مربوط به اوایل دوره صفوی است و در اصفهان، خیابان بزرگمهر، خیابان شاه زید واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شمارهٔ ثبت ۲۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

alt

شاردن پس از توصيف قسمت هاي شرقي اصفهان مي نويسد "... از آنجا به شازيد (شاه زيد) مي رسيم كه وجه تسميه آن وجود خانقاهي است كه به افتخار يكي از پسران امام حسن در اين محله برپا شده است..."

ساختمان اين بقعه در اواخر قرن دهم هجري و دوران صفويه و به سال ۹۹۴ هجري قمري ساخته شده اما در زمان سلطنت شاه سليمان صفوي در سال ۱۰۹۷ هجري قمري مرمت هايي در آن انجام گرفت. با توجه به اين دو تاريخ برخي محققين و پژوهشگران مي گويند اين بنا در زمان سلطنت سلطان محمد خدابنده (پدر شاه عباس) ساخته شده اما تزئينات كاشيكاري گنبد در دوران حكومت شاه سليمان انجام شده است.

آنچه ارزش اين بنا را مضاعف مي كند وجود نقاشي هاي ديواري جالبي است كه ديوارهاي شبستان گنبددار آن را پوشانيده است. موضوع اين نقاشي ها وقايع مذهبي است كه در قرن ۱۴ هجري روی داده است.

در نماي خارجي اين گنبد به خط بنائي سه رنگي مشكي و فيروزه اي در زمينه آجري آيات قرآن نوشته شده و تاريخ ۱۳۱۴ و ۱۳۱۵ شمسي را برخود دارد. بر لنگه چپ در مقبره با خط ثلث برجسته نام صحيفه جوهري و تاريخ ۹۹۴ هجري قمري به چشم مي خورد. در قسمت بالاي سكوي سمت راست بر روي بقعه بر لوح مثلث شكل به تعميرات زمان شاه سليمان در سال ۹۷،‌ اشاره مي كند، خطاط اين كتيبه محسن امامي است.

در ايوان سمت راست بقعه شاه زيد اشعاري به خط نستعليق برجسته برلوح سنگي سياه رنگي نوشته شده است. اين اشعار به اقدامات و خدمات شخصي به نام محمدرضا اشاره مي كند كه خادم آستانه شاه زيد بوده است. در مصراع آخر اين اشعار ماده تاريخي ۱۰۸۳ مي باشد.

امامزاده شاه زید _ مشاغل اصفهان _نیازمندیهای اصفهان

 
 

مطالب مرتبط