معرفی آستان مقدس امامزادگان طاهر و منصور (علیهما السلام) کاشان

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

آستان متبرکه امامزادگان طاهر و منصور(علیهما السلام) در شهرستان کاشان، بخش مرکزی، شهر کاشان در تکيهٔ سرپوشيده‌اى به همين نام، در کاشان واقع شده و معماری بناى بقعه از نوع چهار ديوارى است با گنبد و گلدسته‌اى پوشيده از کاشى فيروزه‌اى و ضريح چوبى مشبک. روى درِ بقعه، نام دوازده امام و تاريخ ۹۳۴ هـ.ق کنده‌کارى شده است. پوشش قبر برجستهٔ اين امامزاده‌ها، سابقاً با کاشى‌هاى قديمى نفيس پوشيده شده بود؛ ولى در اوايل قرن حاضر به منظور تأمين هزينهٔ تعمير بنا، اين کاشى‌ها فروخته شدند. در ديوار داخل بقعه، دو لوح سنگى نصب شده است که از کلمات نقر شدهٔ آن‌ها، فقط اين مصراع باقى مانده است: «در جلوخان اين دو عاليجاه چهارسوقى بنا نهاد» و نام «حبيب‌اللّه» و «هادى بنا» به تاريخ ۱۱۱۰هـ.ق. این بنا به گفته اهالی قدمتی 900 ساله دارد و این مطلب و تاریخ ساخت به استناد درب حرم امام زاده است که هم اکنون در ادارۀ اوقاف شهرستان قرار دارد.
مساحت صحن امام زاده 400 متر و زیربنای حرم بالغ بر 1200 متر است و شامل مسجد مجاور امام زاده نیز می شود.
ضریحی فلزی از جنس آهن در ابعاد 3×2 روی سنگ مزار امام زادگان شریف واقع گردیده و دیوارهای دور تا دور حرم تا سقف آیینه کاری شده است.

alt

امامزاده طاهر و منصور امامزاده‌ای است در کاشان. به باور اهالی محل نسب این دو تن به امام موسی کاظم می‌رسد، ولی در هیچ‌یکی از کتاب‌های معتبر نامی از طاهر و منصور به عنوان فرزندان امام هفتم یاد نشده است و همچنین به آمدن هیچ‌یک از هیجده پسر آن امام به کاشان اشاره‌ای نشده است. این امامزاده دارای گنبد و گلدستهٔ فیروزه‌ای و ضریح چوبی مشبک است. بر روی در امامزاده پس از نام دوازده امام، تاریخ به پایان رسیدن بنا به سال ۹۴۳ هجری نوشته شده است. اطراف گور پیشتر با کاشی‌های نفیس پوشیده شده بود اما در خلال پنجاه شصت سال گذشته ظاهراً به عنوان بهسازی آنها را برای مصارف تعمیرات فروخته‌اند.

مشاغل اصفهان _نیازمندیهای اصفهان _امامزاده طاهر و منصور

 
 

مطالب مرتبط