حمام شاه علی

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

حمام شاه علی مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، خیابان عبد الرزاق، محله جماله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

alt

حاج محمود شاه‌علی متولد 1305 از وارثان سابق حمام شاه‌علی است که در خیابان عبدالرزاق، محله جماله واقع است. این حمام در دوره صفوی ساخته‌شده است. پدرش حاج محمود، حاج عباس شاه‌علی، مالک حمام شاه‌علی در اصفهان بود. «وقتی در سال ۱۳۱۸ پدرم دار فانی را وداع گفت، اداره حمام که هزار و 200 مترمربع وسعت داشت، به دست برادرم، حاج علی شاه‌علی که 10 سال از من بزرگتر بود، افتاد و من سه دانگ سهم ارثم را به مبلغ ۳۲ تومان به ایشان فروختم.»

کرایه حمام در دهه‌ بیست خورشیدی به ازای هر نفر پنج ریال بوده است که مردم پس از استحمام و پوشیدن لباس بقچه حمام را بغل می‌کردند، مزد حمام را می‌پرداختند و خارج می‌شدند. سربینه و گرمخانه، اصلی‌ترین قسمت‌های حمام شاه علی به شمار می‌رفتند.

شاه علی می‌گوید: «قدیم‌ها، اصفهان صفای دیگری داشت. بااینکه امکانات رفاهی مثل امروز نبود اما مردم بیشتر باهم بودند و احترام بزرگترها از واجبات بود. سطح بهداشت پایین بود و عمرها کوتاه؛ ولی مردم با تمام مشکلات شاد و پرانرژی زندگی می‌کردند و این را در حمام شاه علی به‌وضوح می‌شد دید!»

اصفهان زمانی بیش از ۲۷۰ حمام داشته است که اکنون بیشتر از ۸۰ حمام از آن باقی نمانده است و تنها ۱۰ حمام کاربرد خود را حفظ کرده‌اند که از این تعداد انگشت‌شمارند که پذیرای گردشگران باشند؛ یکی از حمام‌های تاریخی که به ثبت ملی رسیده است حمام شاه علی است.

 شاه علی می‌گوید: «کاشی‌کاری، هنر برجسته‌ای در اصفهان به شمار می‌رفت؛ و در سربینه حمام شاه علی کاشی‌های معرق، هفت‌رنگ و کاشی‌های خشتی استفاده‌شده که هم منجر به عایق‌بندی سطوح می‌شود و هم ایجاد فضای دلنشین و چشمنواز می‌کند، علاوه بر نقوش گل و گیاه و حیوان که در کاشی‌کاری معمول بوده، در کاشی‌کاری حمام شاه‌علی از تزیینات نقوش انسانی هم استفاده‌شده است.»

حمام شاه علی _ حمام شاه علی اصفهان  _ مشاغل اصفهان _ نیازمندیهای اصفهان

 
 

مطالب مرتبط