جاذبه‌ی دیدنی شهر نائین

 

درست در حاشیه‌ی شرق استان اصفهان، شهری تاریخی با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال به نام «نایین» (نائین) وجود دارد که همچون نگینِ زمردین و کمیابی در میان شن‌های طلایی کویر‌ اصفهان می‌درخشد و شکوه و ابهت به جای مانده از آن دوران طلایی را به نمایش می‌گذارد.

این شهر زیبا که به عنوان یکی از مکان‌های با ارزش استان اصفهان به شمار می‌آید، دارای گویشی نرم و مختص بهنایین می‌باشد که در نزد مردم این دیار و بوم به گوش نایینی شهرت پیدا کرده است.

جدایی از تاریخ این مرز و بوم، نمی‌توان از جاذبه‌های دیدنی و دلربای نایین سخن نگفت زیرا هر جاذبه، دنیایی از شگفتی را به همراه دارد! پس با ما همراه باشید تا به معرفی گوشه‌ای از جاذبه‌های این شهر دلربا بپردازیم.

مسجد جامع نایین (مسجد علویان)

بنایی در شهر نایین وجود دارد که تلخی‌ها و شیرینی‌ها، جنگ‌ها و صلح‌ها و اشک‌ها و لبخندهای این شهر را از سرآغاز تا به امروز دیده است و با وجود گذشت این همه سال خم به ابرو نیاورده و همچنان باشکوه و مملو از غرور، قامت راست کرده است و نام پر ابهت آن، «مسجد جامع نایین» می‌باشد.

alt

این مسجد از معدود مساجد اولیه‌ی دارای شبستانی‌ست که کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و صورت اولیه خود را تا امروز حفظ کرده است. ساختمان اولیه آن در قرن دوم هجری قمری ساخته شده که در حال حاضر قسمت زیادی از مسجد فعلی را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که بر اساس اسناد تاریخی یافت شده از این بنا، مسجد جامع نایین، از لحاظ قدمت اولین یا دومین مسجد پابرجا در ایران است.

خانه تاریخی پیرنیا

کویر همیشه با داشتن طبیعتی خشن و بی‌رحم، الهام بخش مردمان سخت کوش و خلاق کویرنشین بوده و مسبب اصلی پیدایش معماری‌هایی از جنس تلفیق هنر و هوش می‌باشد.

alt

یکی از شاهکار‌های این سبک از معماری که در قالب عمارتی باشکوه نقش بسته است، «خانه تاریخی پیرنا» می‌باشد.

این خانه زیبا که در نزدیکی مسجد جامع نایین آرمیده، میزبان یکی از عادل‌ترین نمایندگان شاهان صفوی بوده است و همچنین در دوره‌ی قاجار نیز خاندان پیرنیا در این خانه سکونت گزیدند و در نهایت، در سال ۱۳۴۳ خانه در اختیار وزرات فرهنگ و هنر قرار گرفت. لازم به ذکر است که خاندان پیرنیا، یکی از دودمان‌های مشهور ایرانی‌اند که آوازه‌ی آن‌ها و اقداماتشان در تاریخ نقش بسته است.

نارین قلعه (قلعه نارنج)

درست در دل کویر بنایی باشکوه قرار دارد که حکایت‌گره روزگارانی‌ کهن است. نام این قلعه‌ی تاریخی «نارین قلعه» یا قلعه‌ی نارنج می‌باشد که گمانه زنی‌های فراوانی درباره‌ی قدمت آن وجود دارد؛ یک روایت افسانه‌ای حکایت از آن دارد، که این قلعه در زمان کیومرث ساخته شده و اولین انسان‌ها از راه آب و دریا به آن پا گذاشته‌اند! روایت دیگری‌ وجود دارد که نارین قلعه را دژ سفید مشهور در شاهنامه می‌پندارد و …

alt

جالب است بدانید که قدمت این قلعه با توجه به اسناد یافت شده به دوران پارت‌ها بازمی‌گردد و همچنین تاریخی‌ترین جاذبه‌ی این شهر مملو از رمز و راز به شمار می‌آید.

 قلعه محمدیه (عاشورگاه)

در بلندای محله‌ی محمدیه‌‌ی، قلعه‌ای باشکوه به همین نام قرار دارد که از هر کجای این محله قابل تشخیص است!

alt

این قلعه که در نزد مردمان خونگرم محله‌ی محمدیه به عاشورگاه نیز معروف است، در سالیان دور از مردم این شهر همچون نگینی با ارزش در برابر هجوم بیگانگان محافظت کرده و دست هر تجاوزگری را به خاک نایین کوتاه کرده است.

بازار تاریخی نایین

از گذشتگان دور تا به امروز، بازارها یکی از مکان‌های مهم هر شهری محسوب می‌شوند که حس و حال پویایی و سرزندگی جامعه را به نمایش می‌گذارند؛ «بازار تاریخی نایین» نیز از این قبیل آثار محسوب می‌شود که با قدمت اولیه‌ی آن به دوران ایلخانان باز می‌گردد.

alt

در میان تمامی حجره‌ها و کوچه پس کوچه‌های این بازار، دروازه‌ای باشکوه به نام «چهل دختران»، همچون سوگلی ارزشمندی در بین تمامی جاذبه‌های این بازار خودنمایی می‌کند.

خانه تاریخی امامی

خانه‌ای از جنس تاریخ درست در دل محله‌‌ی «کَلوان» قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. نام این خانه‌ی تاریخی «امامی» می‌باشد که فراز و نشیب‌های فراوانی را به چشم خود دیده!

alt

این عمارت که از بخش‌های مختلفی همچون حوضچه‌های فیروزه‌ای تشکیل شده، در دوران قاجار، خانه‌ی امام جمعه شهر نایین یعنی «خاندان امامی‌ها» و «محمد سعید امامی» به شمار می‌رفته است.

خانه فاطمی‌ها

درست در گوشه‌ی بازارِ‌ تاریخی نایین و در محله‌ی قدیمی اما با صفای نوآباد، عمارتی باشکوه به نام «خانه فاطمی‌ها» قرار دارد که جزو بناهای تاریخی شهر محسوب می‌شود. این عمارت زیبا متعلق به خاندان فاطمی‌ها درنائین بوده و ساخت آن مربوط و کمی قبل از دوره قاجار می‌باشد.

alt

این خانه زیبا دارای بخش‌های متنوع و مختلفی چون دالان‌ها، بهارخواب‌ها، مطبخ، حمام، اتاق مخصوص پذيرايی، اتاق مخصوص استراحت ميهمانان و … بوده که نظر هر آدمی را به خود جلب می‌کند.

آسیاب آبی ریگاره

درست در دل محله‌ی محمدیه و در عمق ۲۵ متری زمین، آسیابی وجود دارد که شاهکاری از هنر معماری کویری شناخته می‌شود؛

alt

نام این آسیابِ آبی «ریگاره» می‌باشد که با تلاش فراوان كارشناسان و مردم محله از دل خاک نمایان گردید. معماری این آسیاب نمودی از شگفتی می‌باشد زیرا در عمق ۱۸ متری، سنگ‌های بزرگ ریگاره به وسیله‌ی آب قنات کیخسرو، به چرخش در می‌آید.

چهارطاقی سِپرو

چهارطاقی‌ها بناهای مملو از اسراری هستند که در گوشه‌ به گوشه‌ی ایران زمین یافت می‌شوند و راز و رمزی را در لابه‌های ساروج‌ها و ملات‌های خود پنهان کردند؛

alt

یکی از این چهارطاقی‌های اسرارآمیز که در چند فرسنگی نایین واقع شده است، «سِپرو» می‌باشد که در میان گویش مردمی به «چهاردری» نیز معروف است. متاسفانه در طی سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده و همین امر سبب وارد شدن خسارات جبران ناپذیر و زیادی به جداره‌های داخلی و خارجی سپرو شده است

کارگاه‌های عبا بافی

پیش از این، از جاذبه‌های زیبای محله‌ی محمدیه‌ی نایین گفتیم ولی هیچ به جاذبه‌ی اصلی آن نپرداختیم که خیلی‌ها را از اکثر نقاط ایران زمین به این شهر تاریخی کشانده است

alt

و آن چیزی جزء «کارگاه‌های عبا بافی» نیست! بله عباهایی که به وسیله‌ی هنرمندان نایینی ساخته می‌شود، در هیچ گوشه‌ی این میهن عزیز، یافت نمی‌شود.

کجا اسکان کنیم؟

اگر حال و هوای کویر گردی به سراغتان آمده و قصد سفر به کویر مرکزی را دارید، اقامتگاه بوم گردی «کیخسرو» را از دست ندهید که دارای امکاناتی جذاب و قیمتی استثنایی‌ست!

alt

اقامتگاه بوم‌گردی کیخسرو در نایین از جنس خانه‌های قدیمی با تزئینات بومی همراه با باغچه‌ی کوچک و حوض، همچنین تخت‌هایی که کنار حیاط فضای صمیمی را برای یک دورهمنشینی شبانه ایجاد کرده و با امکانات رفاهی از قبیل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، کولر و بخاری و رخت‌خواب‌های کاملاً تمیز و همچنین اینترنت فضای مناسبی را برای اقامتی راحت و دلنشین برایتان فراهم کرده استمی‌شود، در هیچ گوشه‌ی این میهن عزیز، یافت نمی‌شود

نائین _ گردشگری نائین  _ گردشگری اصفهان _نارین قلعه _ خانه تاریخی پیرنیا _ مسجد جامع نایین _ قلعه محمدیه  _بازار تاریخی  نایین _ جاذبه های گردشگری_ جاذبه های گردشگری اصفهان