امامزاده ابراهیم کاشان

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

بقعه امامزاده ابراهیم مربوط به دوره قاجاریه است و در ۳ کیلومتری جنوب غربی کاشان (فین) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

alt

ساخت بنای امام زاده از سال ۱۲۸۵ قمری آغاز و در سال ۱۳۵۱ قمری به پایان رسیده است. واقف آن خانمی ‌با نام خانم طوبی بیگم ملقب به خاله بیگم بوده است.قبل از این بنای ساختمانی با مصالح خشت وگِل بوده و معروف به زیارتگاه برکت نامیده شده است.

این امام زاده از معدود امام زادگانی است که دارای دوصحن شمالی و جنوبی می‌باشد.

ضریح بسیار جالبی که به سال ۱۳۸۷ شمسی نصب شده بود که واقف آن آقای حاج اسدالله خادم مقدم نوه‌ی مرحومه خاله بیگم می‌باشد که بر درب ضریح نوشته :

السلام علیک یا شاهزاده ابراهیم بن شاه سلیمان بن امام موسی ابن جعفر(ع)

و دور تا دور ضریح سوره‌ی هل اتی نوشته شده است درضمن ضریح قدیمی امام زاده که چوبی و مشبک بود در آستان نگه داری می‌شود.

مضجع شریف با کاشی‌های آبی و زرد آراسته و پارچه سبزی که روی آن اسم امام زاده نوشته شده ویک قرآن بهچشم می‌خورد.

در رواق کنار ضریح سنگی وجودداشت واشعاری نوشته بود. قسمتی از آن بدین قرار است.

داخل حرم مطهر امام زاده فضای معنوی وتاریخی داده، در بالای ضریح نقش ونگار قدیمی بودبه این صورت که علاوه برآیه‌ی و انیکاد، چهار صحنهاز شهدای کربلا به چشم می‌خورد.

نقاشی و صحنه‌ی پنج تن ویک فرشته بالای آن

نقاشی وصحنه‌ی شهادت علی اکبر(ع) و به دامن گرفتن سرپدر توسط امام(ع)

نقاشی و صحنه‌ی قتلگاه و جدا شدن سر امام توسط شمر نامرد

نقاشی و صحنه‌ی عکس یک زن به عنوان نظاره کردن جداشدن سریعنی حضرت زینب در قتلگاه. در کنارحرم یک نمازخانه به سبک معماری سنتی که دارای ۱۲ ستون به صورت گچی که به صورت سه رواق وشش سقف مدوّر.

صحن مطهر امما زاده به سبک قدیم و مناسب با آب وهوای کاشان، یک حوض آبِ وسیع که درختان کاجِ سالمند وغرفه‌هایی، نمایان می‌باشد. پس از و.رود به صحن در مقابل، ‌ایوان گچ کاری شده با نقاشی، ‌های قدیمی که دوگلدسته بزرگ و دو گلدسته‌ی کوچک دوره آن بوده، هر زائری را به خود جلب می‌نماید و در همین صحن ورودی قبور تعدادی از مؤمنین وسادات و شهداء گرانقدر به چشم می‌خورد. نکته مهم اینکه دو عکس دایوان است که یکی عکس رسول الله (ص) و صحابه او- سلمان – اباذر- عباس – مقداد- جابر و امام حسن و امام حسین(ع) و دیگری عکس پنج تن کشیده شده است

در پیشانی ایوان حرم به خط کوفی اسامی چهارده معصوم (ع)ثبت شده و نقش و شکل شیری به چشم می‌خورد که گفته شده نقش سلطان فیض رومی که بر روی اسب نشسته و در حال شکار در جنگل می‌باشد و رویش را بر گرداننده دراین حال شیری به او حمله می‌کند لذا به بزرگانش متوسل می‌شود فائده‌ای ندارد ولی به امام حسین(ع) متوسل می‌شود او نجات پیدا می‌کند

alt

امام زاده بزرگوار در سنه ۲۸۵ هـ ق بهقصد خون خواهی حضرت رضا (ع)از مدینه با تعدادی از صحابه عازم طوس می‌شوند که دربین راه به دستور حکومت وقت، با امام زاده وهمراهان درگیر میشوند و ناجوانمردانه او را به شهادت می‌رسانند وتوسط میرزا جواد نامی دفن میشود و برای مدتی قبر هم مخفی بوده است و این مکان اوّل معروف به زیارت تربت بوده است والان هم به زمینهای کشاورزی اطراف هم دشت تربت می‌گویند. وتا سنه ۱۲۸۵ قمری فقط یک اتاقک خشت گلی بوده است.

در اثر خوابی که خاله بیگم می‌بیند امام زاده به اودستور می‌دهد تا به آبادانی حرم بپردازد و حتّی سکّه‌ای به جهت مخارج درعالم رؤیا به او می‌دهد و در نهایت خاله بیگم اقدام نموده و به این شکل فعلی در می‌آورد. قبر خاله بیگم درکنار ضریح می‌باشد.

شاهزاده ابراهیم در میان مردم کاشان وحومه مطرح بوده و جایگاه مهمی دارد و مردم به حدّی بهاین دردانه‌ی آل رسول ارادت دارند که حتی در قدیم از راههای دورحرکت می‌کردند و برای چندروز در این صحن وسرا، اسکان می‌کردند و درحال حاضر در طول سال مراسمان مذهبی و اجتماعی به خصوص درایام محرم و صفر و نماز حماعت دراین حرم برگزار می‌گردد.

در حال حاضر بر درب ورودی صحن یک زنجیر آویزان می‌باشد و شاید فلسفه‌ی آن این بوده که هر زائری که به حرم وارد می‌شده ازگناهان گذشته‌ی خود توبه نموده و طوق بندگی خداوند را به گردن انداخته و با ارادت و اخلاص خاصی نزدیکی از ذراری پیامبر (ص) می‌رفته است.

فهرست بناهای تاریخی استان اصفهان _ جادبه های اصفهان _ مکانهای دیدنی اصفهان _ اثار تاریخی اصفهان _ جاذبه های دیدنی اصفهان  _ امامزاده ابراهیم کاشان