امامزاده جعفر (اصفهان)

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

امامزاده جعفر که با نام بقعه جعفریه هم خوانده می‌شود در شهرستان اصفهان جای گرفته و با شمارهٔ ثبت ۱۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در شمار بناهای زیبایی آغاز سده هشتم هجری است و آرامگاه جعفر بن مرتضی از مشاهیر آن دوره است. دو سنگ‌نبشته در نمای برونی برج جعفریه نقش است است. سنگ‌نبشته نخست به خط کوفی و دومین به خط ثلث سفید بر روی کاشی معرق لاجوردی نقش شده و در درون برج سنگ آرامگاه که دربردارنده سنگ‌نبشته و نام و نشان صاحب قبر است، باقی مانده است.گنبد اصلی بقعه هرمی شکل بوده است. بخش پایین گنبد از هشت گوش تشکیل شده است. در پایین کتیبه گیلوئی گنبد تاریخ ۷۲۵ هجری قمری به خط ثلث ثبت شده است.

alt

اين عمارت كوچك بسيار زيبا كه يكي از محققين آن را با صفت دلفريب توصيف مي كند نمونه اي كامل از مقابر و آرامگاه هائي است كه در دوره حكمرانان مغول در ايران ساخته مي شد. اين بنا در سابق گنبدي هرمي شكل داشته كه اكنون از ميان رفته است. در قسمت نماي خارجي گنبد يك جفت كتيبه وجود دارد. اولين كتيبه به خط ثلث سفيد معّرق بر زمينه لاجوردي نوشته شده و شامل آيه الكرسي است كه در آخر آن تاريخ ۷۲۵ هجري قمري آمده است. در بالاي اين كتيبه،‌ كتيبه ديگري به خط ساده كوفي بر زمينه فيروزه اي شامل آياتي از قرآن مجيد است. برلوحه بالاي در ورودي امامزاده جعفر با خط ثلث سفيد معرق بر زمينه كاشي لاجوردي صلوات بر چهارده معصوم نوشته شده است.

براساس سنگ قبرامامزاده، صاحب مرقد جعفر بن سيد مرتضي است و نسبت او به حسن بن حسين بن محمد بن حسين (ع) مي رسد. براساس سنگ قبرامامزاده، صاحب مرقد جعفر بن سيد مرتضي است و نسبت او به حسن بن حسين بن محمد بن حسين (ع) مي رسد.

فهرست بناهای تاریخی استان اصفهان _ جادبه های اصفهان _ مکانهای دیدنی اصفهان _ اثار تاریخی اصفهان _ جاذبه های دیدنی اصفهان  _ مشاغل اصفهان _امامزاده جعفر (اصفهان)