امامزاده میرنشانه کاشان

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

گفته می‌شود که امامزاده میرنشانه محل دفن امامزاده حسن بن موسی بن جعفر است. این بنای تاریخی دارای گنبد فیروزه‌ای مخروطی شکل است. دیوارهای داخلی آن با کاشی معرق زینت داده شده است. بر روی مقبره، ضریح منبت کاری شده‌ای وجود دارد که در کتیبه‌های دور آن آیه‌های قرآن حکاکی شده است. درب چوبی امامزاده متعلق به سدهٔ دهم هجری است. در کنار ضریح، سردابی است که به آن قدمگاه می‌گویند و در آنجا چاه آبی است که نیازمندان برای تبرک از آن آب می‌کشند. دیوار و سقف سرداب با نقش و نگارهای رنگارنگ آراسته شده است. روی درب کوچک این سردابه نام گنجعلی نوشته شده است که ظاهراً وقف کنندهٔ بنا بوده است. این امامزاده دارای یک مسجد به نام مسجد میرنشانه است.

 

alt

اين آرامگاه درگذر سه کوک، کوى پاقپان کاشان، واقع شده است. امام‌زاده داراى گنبد فيروزه‌ايِ مخروطى شکل است که سطح زيرين آن با کاشى‌هاى معرق زيبا تزئين يافته است. روى قبر، صندوق چوبى منبت‌کارى شده‌اى قرار دارد که در کتيبه‌هاى اطراف آن، آيات قرآن با تاريخ ۹۷۸ هـ.ق کنده‌کارى شده است و درِ چوبى کنده‌کارى شده بقعه نيز تاريخ قرن دهم هجرى قمرى را دارد. در جوار ضريح، سردابه‌اى وجود دارد که با پنج پله به داخل آن وارد مى‌شوند.

درون سردابه که قدمگاه گفته مى‌شود، چاه آبى هست که به آن تبرک مى‌جويند. ديوار و سقف سردابه، با نقش و نگارهاى الوان تزئين يافته است. روى درِ کوچک اين سردابه، نام «گنجعلي» خوانده مى‌شود که واقف آن بوده است.

بناى امام‌زاده، مسجدى نيز دارد که منبر و درهاى آن، قديمى و به قرون دهم و يازدهم تعلق دارند. از جمله مشاهير مدفون بقعه، يکى، شيخ ابوسعيد امام جمعه - متوفاى ۱۱۸۱ هـ.ق است و ديگرى، حاج ميرزا ابوالقاسم مجتهد - متوفاى ۱۲۹۱ هـ.ق و نواده ميرزا ابوالقاسم شيخ‌الاسلام - صدرالصدور ايران در زمان نادرشاه - است.

اين بنا تحت شماره ۹۷۱، در زمره آثار تاريخى به ثبت رسيده است.

امامزاده میرنشانه کاشان_ امامزداه میر نشان _ نیازمندیهای اصفهان _ مشاغل اصفهان