مسجد ایلچی اصفهان

 

جاذبه های گردشگری اصفهان

مسجد ایلچی مربوط به سدهٔ ۱۱ ه.ق است و در اصفهان، چهارراه شکرشکن، خیابان احمدآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

alt

یكی از آثار بسیار زیبا و نفیس كه در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است مسجد ایلچی است. این مسجد كه در محله احمد آباد واقع شده است به لحاظ وجود خطوط بنائی بسیار زیبا و تزئینات پر كار از بناهای مشهور دوران صفویه است. علت نامگذاری این مسجد به ایلچی این است كه دختر نیكوكار یكی از صاحب منصبان شاه سلیمان به نام حكیم نظام الدین محمد كه ملقب به ایلچی بوده است این مسجد را ساخته است. در حال حاضر این مسجد با یك صحن كوچك و یك ساختمان و محراب زیبا در عداد یكی از آثار بسیار جالب عصر صفوی است كه در آن زمان به وسیله افراد خیر و نیكو كار ساخته شده است. آنچه این مسجد كوچك را مورد توجه پژوهشگران و محققین قرار داده وجود خطوط بنائی زیبائی است كه به وسیله استادان این هنر در گوشه این عمارت به چشم میخورد.

كتيبه اي كه در سردر مسجد است و با خط ثلث محسن امامي است مؤيد اين مطلب است. تاريخ اين كتيبه ۱۰۹۷ هجري قمري است. در بالاي سكوها مسجد و همچنين در داخل مقرنس هاي سردر مسجد ايلچي خطوط بنائي به چشم مي خورد كه در آنها استاد سازنده مسجد به نام محمد علي بن استاد علي بيك معرفي شده است.
در ايوان بزرگ جنوبي مسجد و در اطراف محراب هم خطوط بنائي زيبايي وجود دارد كه تاريخ آن ۱۰۹۳ هجري است اما بر كتيبه داخل محراب با خط ثلث سفيد بر زمينه كاشي لاجوردي آيات قرآن با تاريخ ۱۰۹۴ هجري و به امضاء محمد حسن امامي نوشته شده است.
در ايوان كوچك مسجد محراب بسيار زيبايي است كه با خط ثلث سفيد بر زمينه كاشي لاجوردي رنگ آيه ۴۵ سوره عنكبوت بر آن نوشته شده است.
در حال حاضر اين مسجد با يك صحن كوچك و يك ساختمان و محراب زيبا در عداد يكي از آثار بسيار جالب عصر صفوي است كه در آن زمان به وسيله افراد خير و نيكوكار ساخته شده است.

آنچه اين مسجد كوچك را مورد توجه پژوهشگران و محققين قرار داده وجود خطوط بنائي زيبايي است كه به وسيله استادان اين هنر در گوشه گوشه اين عمارت به چشم مي خورد.

مسجد ایلچی _مسجد ایلچی اصفهان _نیازمندیهای اصفهان _مشاغل اصفهان