بازار اصفهان

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

بازار قدیمی اصفهان یا بازار قیصریه

بازار تاریخی و کهن اصفهان یکی از قدیمی ترین و بنام ترین بازار های اصفهان و نیز کشور بوده که در دل شهر واقع شده است. این بازار که تا مجاورت میدان نقش جهان پیشروی کرده، از دالان ها و راهروهای فروانی تشکیل شده و مغازه های بسیاری را در خود جای داده است.

در بازار تاریخی اصفهان انواع صنایع دستی و سوغات اصفهان ارائه شده و برای بازارگردی و حضور در یک مکان تاریخی، بهترین انتخاب بشمار می آید.

این بازار دارای ورودی های متعدی بوده و می توان از مسیرهای گوناگونی به آن دسترسی پیدا کرد که بهترین آنها در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته و به سردر قیصریه مشهور است.

alt

بازار اصفهان یکی از قدیمیترین و بزرگترین بازارهای خاورمیانه می‌باشد. ژان شاردن فرانسوی از «بازار قیصریه و بازار بزرگ اصفهان با سردر عالی و تزئینات آجرهای چینی (کاشی‌کاری) و سکوهای وسیع (از) سنگ یشم و سماق که (بر آن‌ها) جواهرفروشان و زرگران انواع و اقسام زیورآلات و جواهرآلات و سکه‌های کمیاب را به فروش می‌رساندند»، یاد کرده‌است.امتداد بازار بزرگ اصفهان به مسجد جامع و سپس به بازار عریان منتهی می‌شود این بازار را به مناسبت مجاورت با گنبد نظام الملک و مسجد جامع، بازار نظامیه یا نظام الملکی نیز گفته‌اند و تا نیم قرن پیش رشته‌های طولانی و متعددی این بازار را به بازارهای دروازه طوقچی و بازار غاز و میدان وصل می‌کرده‌است. از انشعابات دیگر آن، بازار ریسمان و مدرسه کاسه گران است. مجموعه آثار تاریخی دیگری مانند مدرسه ملا عبدالله، مسجد جارچی باشی، مدرسه صدر، مدرسه نیماورد و کاروان سراهایی از عهد صفویه و قاجاریه مانند کاروان سرای مخلص، گلشن وتیمچه ملک و بسیاری کاروان سراها و تیمچه‌های دیگر و حمام‌هایی از عصر صفویه بر اهمیت تاریخی مجموعه معماری بازار بزرگ اصفهان که از سر در قیصریه تا سر در مسجد اصفهان امتداد دارد افزوده است.

بازار قیصریه _ بازار اصفهان  _ نیازمندیهای اصفهان _ مشاغل اصفهان