دستیابی پژوهشگران اصفهان به فناوری روکش کاری لیزری قطعات صنعتی

 

دستیابی پژوهشگران اصفهان به فناوری روکش کاری لیزری قطعات صنعتی

متخصصان اصفهانی با بومی سازی دانش فنی روکش کاری لیزری، انحصار علمی کشورهای پیشرفته را در تعمیر قطعات صنعتی شکستند.

altباطراحی تجهیزات نیمه صنعتی فناوری روکش کاری لیزری توسط محققان اصفهانی، انحصار کشورهای پیشرفته در تعمیرات قطعات صنعتی شکسته شد.
امین شهسواری، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در خصوص موفقیت علمی به دست آمده، گفت: فقدان دستیابی به دانش فنی این فناوری در سال های گذشته در صنایع مختلف کشور از جمله صنعت فولاد، صنایع نیروگاهی، پتروشیمی، نفت و گاز محسوس بوده است.
این پژوهشگر حوزه لیزر گفت: با توجه به رشد سریع تجهیزات لیزر در ایران هزینه تعمیرات با فناوری روکش کاری لیزری کاهش می یابد.
وی با بیان این که یکی از کاربردهای این روش علمی، پوشش دهی و تعمیر پره های توربین است، افزود: این فناوری هم اکنون در چندین کشور پیشرفته توسعه یافته به عنوان فرایند صنعتی سود آور اثبات شده و کاربرد دارد.
شهسواری با بیان این که کاهش زمان تولید یکی از مزایای اصلی این روش است، گفت: دستیابی به این فناوری، افق جدیدی را برای ساخت مستقیم قطعات فلزی با لیزر ایجاد کرده است.
این پژوهشگر حوزه لیزر با بیان این که سالانه در صنایع بزرگ کشور حدود 30 تا 40 هزار قطعه به دلیل نبود روش تعمیری مناسب تولید مجدد یا تعویض (خرید از خارج کشور) می شوند و هزینه های زیادی را برجای می گذارند، گفت: با دستیابی به فناوری روکش کاری لیزری و به کارگیری آن در تعمیرات، تحریم ها در راستای خرید برخی قطعات حساس وراهبردی صنایع بی اثر شده و از خروج دهها میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
نداشتن دانش و مهارت لازم برای تعمیرات و اصلاح سطح قطعات صنعتی معیوب شده همواره یکی از مشکلات بزرگ صنایع کشور در سال های گذشته بوده به گونه ای که تولید مجدد یا خرید قطعه اصلی هزینه های بسیاری را برجای گذاشته است.
جوشکاری و پوشش دهی از روش های مرسوم برای بازسازی و تعمیر قطعات صنعتی به شمار می آیند اما در برخی موارد کارایی و کیفیت پایین باعث شده که این روش ها بازدهی نداشته باشد و عمرکاری مناسبی به قطعه تعمیر شده افزوده نشود.

شهسواری گفت : دستیابی به این فناوری 6 سال زمان برده و برای آن بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
با صنعتی شدن کاربردهای لیزر در سه دهه گذشته، کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و چین، بازسازی قطعات صنعتی را با فناوری روکش کاری لیزری در دستور کار قرار داده اند چرا که در این روش علاوه بر افزایش استحکام چسبندگی پوشش با قطعه، عیوب متالورژیکی در پوشش هم کاهش یافته و در نتیجه بازدهی بهبود می یابد.
در سال های گذشته کشور های توسعه یافته از انتقال دانش فنی و تجهیزات مرتبط با فناوری روکش کاری لیزری به کشورمان جلوگیری کردند اما متخصصان داخلی در نهایت با طراحی تجهیزات نیمه صنعتی توانستند انحصار را در این بخش بشکنند و به دانش فنی روکش کاری لیزری دست یابند.