آرامگاه الراشد بالله

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

الراشد بالله (نام کامل وی: أبو جعفر المنصور الراشد بالله ابن المسترشد بالله) از خلفای عباسی در بغداد بود که از ۱۱۳۵ تا ۱۱۳۶ میلادی برابر با ۵۲۹ تا ۵۳۰ هجری قمری فرمان می‌راند. وی سی امین خلیفه عباسی بود که همان رویه پدرش را پیش گرفت و به جنگ و ستیز با سلاطین سلجوقی پرداخت و سرانجام چون توان مقابله با سَلاجقه را نداشت از ایشان شکست خورد و پس از ۹ ماه خلافت از این منصب خلع گردید و سرگردان شد.

مانند پدرش، ابومنصور فضل مسترشد، الراشد در تلاشهایش برای استقلال از ترکان سلجوقی شکست خورد؛ وی به انتقام قتل پدرش، به فرستاده سلطان که به قصد تقاضای بخشش بسیاری آمده بود، اهانت کرد، مردم را به تاراج قصرش برانگیخت، و بعد به حمایت زنگی، که به همان اندازه به خاطر اعدام دبیس با سلطان دشمن بود، سلطنتی رقیب پدیدآورد. بغداد از حمله سلطان در امان ماند، اما در نهایت، خلیفه ناامید از یاری، به موصل گریخت، و سلطان قدرت بیشتری به دست آورد. شورایی تشکیل شد، عموی راشد، پسر ابوالعباس احمد مستظهر به عنوان خلیفه جدید برگزیده شد.

alt

آرامگاه الراشد بالله یا آرامگاه راشد قرن ششم هجری قمری در شهر اصفهان بنا شد. این سازه قریب به نهصد سال پیش در عهد سلجوقی، نزدیک کرانه شمالی زاینده رود ساخته شد. مقبره الراشد بالله، آرامگاه خلیفه عباسی است که وی با پیش گرفتن رفتاری خصمانه و ناتوانی عمل به تعهدات پدرش مسترشد (خلیفه پیشین) در پرداخت باج به مسعود بن محمد بن ملکشاه سلجوقی؛ گرفتار خشم مسعود گردید، و سرانجام با محاصره بغداد توسط سَلاجقه، خلیفه راشد از بغداد به موصل گریخت و آواره شهر های بسیاری شد. تا در نهایت دو سال بعد در رمضان ۵۳۲ هجری قمری در اصفهان به دست جمعی از فدائیان اسماعیلیه به قتل رسید و در همان جا به خاک سپرده شد.

آرامگاه الراشد بالله _ مشاغل اصفهان _نیازمندیهای اصفهان