مسجد حاج محمد جعفر آباده اي اصفهان

 

جاذبه های گردشگری اصفهان

مسجد حاج محمد جعفر آباده‌ای مربوط به سدهٔ ۱۳ ه.ق است و در اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

alt

يكي از آثار بسيار نفيس و مهم دوران قاجار در اصفهان، مسجد حاج محمد جعفر آباده اي است. اين مسجد كه يادگار حاج محمد جعفر آباده اي روحاني برجسته عصر قاجار است از لحاظ استحكام و تزئينات كاشيكاري از نوع گره كاري در عداد آثار شاخص اصفهان يه شمار مي رود.
اين مسجد در محله دردشت اصفهان واقع است كه از لحاظ ارتباطات محلي داراي موقعيت ممتاز و بي نظيري است زيرا علاوه بر بازار مجاور به وسيله كوچه هاي موجود و با اغلب واحدهاي اطراف مرتبط مي گردد.
اين بناي بي نظير به وسيله دو درب در جبهه هاي شمال و شرق با كوچه شمالي و بازار شرقي ارتباط دارد. كتيبه سردر شرقي مسجد به خط ثلث سفيد بر زمينه كاشي خشت لاجوردي شامل آيات قرآني است. تاريخ كتابت اين كتيبه ۱۲۹۶ هجري قمري است.
در هلال ايوان شمالي و اطراف آن نيز كتيبه اي به خط ثلث و تاريخ ۱۲۸۰ هجري قمري به چشم مي خورد. در ايوان غربي كتيبه اي است كه در سالهاي اخير كاشيكاري شده و آيات قرآن با تاريخ ۱۳۶۸ هجري قمري كتابت شده است. در ايوان هاي طرفين ايوان غربي و در طاق راهروهاي ايوان شمالي مسجد خطوط بنائي بسيار زيبائي نوشته شده كه مضمون آنها عبارات مذهبي است.
منبر نفيس اين مسجد با رسم هاي هندسي توپر و آلت و لغت هاي چوبي رنگين تزئين شده و هر بيننده اي را به اعجاب و تحسين وا مي دارد. شبستان زمستاني مسجد كه در ضلع غربي ساختمان واقع شده است با كاشي و آجر معقلي و طرحهاي هندسي بر نفاست و عظمت مسجد مي افزايد.
محراب اصلي مسجد حاج محمد جعفر كه با كاشيهاي ۷ رنگ خشتي تزئين يافته شباهتي تام با كاشي هاي مسجد سيد دارد. به طوريكه بسياري از محققين و كارشناسان عقيده دارند استاد كار هر دو مسجد يكي بوده است.
مسجد حاج محمد جعفر آباده اي در جنگ تحميلي مورد اصابت موشك قرار گرفت و آسيب بسيار ديد كه به شيوه اول بازسازي شد
 مسجد حاج محمد جعفر به تاریخ ۳۰خرداد ۱۳۵۸به شماره ۳۸۸به ثبت آثار ملی ایران رسیده است . و مربوط به سال ۱۲۸۰هجری می باشد . این مسجد در خیابان عبد الرزاق اصفهان واقع شده است .
واقع در بازارچه حاج محمدجعفرآباده اي،در خيابان عبدالرزاق و منتهي به ميدان عتيق كه بوسيله مجتهد و مرجع بزرگ اصفهان «حاج محمد جعفر آباده اي» تأسيس شد.
اين مسجد نيز جايگاه عده اي از علماي بزرگوار زمان بود كه به تدريس علوم ديني و فلسفه مشغول بودند وبه ارشاد و هدايت ديني طلاب حوزه هاي  علميه اصفهان مي پرداختند.
اين بنا در بازار اصفهان، ميان محله نيم‌آورد و جماله كله و درب امام در بازارچه‌اي هم نام مسجد واقع و از آثار ارزنده دوره قاجار است كه به همت حاج محمد جعفر آباده‌اي ـ از روحانيون مشهور اصفهان در قرن سيزدهم هجري ـ ساخته شده است. به نوشته رفيعي مهر‌آبادي، تنها شبستان مسجد توسط فرد مذكور ساخته شده و بقيه مسجد از پيش برقرار بوده است. به نظر مي ‌رسد كه بناي مسجد به هنگام فوت حاج محمد جعفر ـ ۱۲۸۰ هـ . ق ـ به پايان رسيده بوده و تنها بخشي از تزيينات آن بعد از مرگ وي به همت پسرش كه امام جماعت آن مسجد شد، به انجام رسيده است. بناي كنوني مسجد داراي سردر، صحن، ايوان، شبستان و تزيينات زيباي كاشي خاصه از نوع گره است. تزيينات كاشي مسجد داراي تاريخ‌هاي ۱۲۸۰، ۱۲۹۶، ۱۳۶۷ و ۱۳۷۰ هـ . ق و متضمن آيات قرآني هستند

مسجد حاج محمد جعفر آباده اي _ مشاغل اصفهان _اصفهان _نیازمندیهای اصفهان