حمام تاریخی رهنان

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

حمام رهنان اصفهان در منطقه ۱۱شهرداری اصفهان و در محله ای به همین نام واقع شده است. این بنا توسط یکی از رجال سلسله زندیه به نام حاج آقا محمد رنانی ساخته شده است، به دستور او این مجموعه و شاهکار بی نظیر، در میان ۴ محله قدیمی رهنان و در کنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین بنا شده است.

حمام تاریخی رهنان اصفهان جاذبه گردشگری دیگر اصفهان واقع در غرب شهر اصفهان از بناهای تاریخی است که در آن به استقبال گردشگران نوروزی می‌روند.

alt

جاذبه‌های گردشگری اصفهان تنها به مرکز این شهر محدود نمی‌شود، بلکه در  غرب شهر اصفهان مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارند، یکی از آن‌ها حمام تاریخی رهنان است.

این بنا توسط یکی از رجال سلسله زندیه به نام حاج آقا محمد رنانی ساخته شده است، این گرمابه در میان 4 محله قدیمی رهنان و در کنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین بنا شده است.

نکته جالب درمورد این حمام این است که دارای 2 حمام بزرگ و کوچک برای استفاده جداگانه همزمان زنان و مردان است به همین دلیل در بین محلی‌ها به عنوان "حمام دو قلو" نیز معروف است.

alt

مهراب فتحی کارشناس تاریخ در مورد این بنای تاریخی گفت: حمام تاریخی رهنان برخلاف سایر بینه‌های حمام‌های تاریخی که سکوها در اطراف آن قرار دارند، در حمام تاریخی رهنان سکوی تعویض لباس در میانه بینه بزرگ واقع شده و راهروها در اطراف هستند و تنها حمام با پلان شبستانی در ایران است.

وی افزود: بینه بزرگ و زیبای این حمام دارای پوششی گنبدی است و به نشانه تکرار تصویر آن ستون‌ها در آب حوض‌های سکوی میانی، به "حمام چهلستون" نیز معروف است. دورتا دور دیوارهای بینه حمام بزرگ با تزئینات آهک و گچ‌بری پوشیده شده است، نقوش آن طرح‌های اسلیمی و هندسی است که در آن سه رنگ سفید، سیاه و قرمز بکار رفته است .

alt

این کارشناس تاریخ خاطر نشان کرد: راه ورود به حمام یک هشتی کوچک و راهرویی پر پیچ و خم است که مانع خروج سریع هوای گرم داخل حمام به بیرون و ورود هوای سرد بیرون به داخل می‌شده است. انتهای راهرو، بوسیله درگاهی کوتاه به بینه‌ای بسیار بزرگ باز می‌شود.

وی اظهار داشت: تزئینات و اشکال به کار رفته در این اثر، همراه با تابش ملایم نور خورشید از نورگیرهای طاق، چشم اندازی آرام‌بخش و دل‌انگیز را پیش روی افرادی که برای تن‌شویی و آرامش روان به گرمابه می آمدهند را باز می‌کرد.

alt

حمامی که آداب و رسوم در آن حفظ شده است

مدیر موزه حمام رهنان در مورد مکان تاریخی گفت: موزه حمام رهنان یا همان موزه تاریخی رهنان در سال 1392 با افتتاح بینه و سردینه کار خود را آغاز کرد.

وی به پیگیری‌های این چند سال در مورد این موزه اشاره کرد و افزود: در طی این سال‌ها پیگیر سه  فاز دیگر این حمام بودیم، فاز دو شامل پشت‌بام و گاو رو می‌شود و فاز سه قسمت تون حمام را شامل شده و آخرین فاز گرمابه و دیگ و خزینه است.

صرامی با بیان اینکه نام دیگر این مکان تاریخی "حمام چهل ستون" است، افزود: این حمام بر روی چهل ستون بنا شده است، سازنده این حمام که "آقا محمد رهنانی" نام دارد قصد داشته تا از چهل سکوی این حمام به‌عنوان محلی برای حل اختلاف استفاده کند و از شبستان آن برای صلح بین مردم استفاده شود، ما نیز پیگیر این مهم هستیم که این حمام به‌عنوان"حمام صلح" ثبت و استفاده شود.

alt

وی به برگزاری مراسم‌های آیینی در حمام‌ها اشاره کرد و گفت: مراسمی مانند حمام دامادی، حنابندان، حمام آخرت و گل‌ریزان از جمله مراسم‌هایی بوده که در حمام‌ها برپا می‌شد و امروز از این مراسم‌ها به‌عنوان میراث ناملموس یاد می‌کنیم، در موزه حمام رهنان این مراسم‌ها به نمایش درمی‌آید تا بازدید کنندگان بیشتر با این میراث آشنا شوند.

حمام رهنان اصفهان _حمام رهنان _ رهنان _جاذبه های گردشگری _جاذبه های گردشگری اصفهان _حمام دو قلو