بوئین و میاندشت کجاست

 

بوئین و میاندشت شهری در استان اصفهان میباشدومرکز این شهرستان شهر بوئین و میاندشت است.

alt

و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۰٬۲۵۶ نفر (۲٬۹۰۵خانوار) بوده‌است.

این شهر متشکل از محله‌های بوئین و میاندشت و همچنین ششجوان از شمال روستای ازناوله از جنوب به روستای داشکسن، از شرق به روستای معصوم آباد و از غرب به شهر افوس منتهی می‌شود.

تقسیمات کشوری

بخش‌ها

  • بخش مرکزی
    • دهستان گرجی
    • دهستان سردسیر
    • دهستان ییلاق
  • بخش کرچمبو
    • دهستان کرچمبو جنوبی
    • دهستان کرچمبو شمالی

شهرها

  • بوئین و میاندشت
  • افوس

تاریخچه

هستهٔ اولیه شهر از دو مکان جغرافیای بویین و میاندشت تشکیل شده است، که بنیادگذاران هر دو، از گرجی‌های زمان شاه عباس اول هستند که توسط خود او از گرجستان به ایران تبعید شدند و به دستور او عده‌ای از جنگاوران آن‌ها جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) از حملات بیگانگان در فریدن ساکن شدند.

این دو مکان (بویین و میاندشت) در گذشته‌ای نه چندان دور با فاصله، و در دو سوی رودخانه قرار داشتند. احداث شاهراه اصفهان – لرستان (در سال‌های قبل از ۱۳۵۰) و عبور آن از این دو روستا، رشد و توسعهٔ این دو را فراهم نمود. ایجاد تأسیسات خدماتی، بازرگانی، ساختمان‌ها و اماکن، فاصلهٔ این دو مرکز را از میان برداشته و به هم پیوستن این دو مکان، هستهٔ اولیهٔ شهر بویین و میاندشت را ایجاد نمود. در سال ۱۳۷۷ یک محله دیگر به نام «ششجوان» به آن افزوده شد که همان روستای ششجوان پیشین می‌باشد که در غرب بویین و میاندشت قرار داشت.منطقه بوئین میاندشت دارای پنج قوم گرج،ترک،لر،ارامنه وفارسی زبان می باشد و کمتر شهری این خصوصیت را داراست که پنج قوم در کنار هم  زندگی کنند.این منطقه نیز از مناطق گرجی نشین ایران محصوب می شود.و قدمتی بالغ بر 400 سال را داراست.

بوئین را صاحب نظران به معنای «انبار» دانسته‌اند. مؤلف سیمای شهر اراک به نقل از استاد دهگان گوید: نام اولیه شهر آستانه، بویین کرج بوده که به آن بویین کره نیز می‌گفتند، بویین به معنای انبار و کره به معنای محصول می‌باشد.

میاندشت که به سبب واقع شدن در میان دشت نسبتاً وسیعی به این نام موسوم گشته است در میان گرجی‌ها به نام تُرِلی (toreli) موسوم است. تورلی تغییر یافته واژهٔ توللی است که در زبان گرجی به معنای «اهل تولی» می‌باشد و تولی تا حدود سیصد سال پیش نام منطقه‌ای در استان کاختی گرجستان بوده است. به نظر می‌رسد گرجی زبانان پس از نقل مکان به این منطقه، نام زادگاهشان را بر آن نهاده‌اند.

جغرافیا

از جمله علل وجودی این مکان جغرافیایی می‌توان بهره‌برداری از آب رودخانه و چشمه‌های متعدد اطراف و نیز زمین‌های حاصلخیز اطراف رودخانه را نام برد. وجود ۱۲ رشته قنات و ۱۵ دهانه چشمه نقش منابع آب را در ایجاد و توسعهٔ این مکان به خوبی روشن می‌سازد. از سویی دیگر این مکان از دیرباز مرکزیتی بوده است برای داد و ستد کالا و نیز ارتباط بین روستاها و نیز تأمین مایحتاج اولیهٔ عشایر چهارلنگ در ییلاق را تا حدودی عهده‌دار بوده است.

مردم

به طور کلی ۵ قوم در بوئین و میاندشت زندگی می‌کنند و به همین علت المانی متشکل از ۵ پایه در میدان ورودی شمالی شهر قرار دارد که نمادی از ۵ قوم: گرجی، ارمنی، ترک، لر و عرب می‌باشد.

از نظر زبان‌های گفتاری، همهٔ ساکنین فارسی را در حد تسلط بلدند و هرکس بیشتر به زبان مادری خود صحبت می‌کند. یعنی همه فقط به فارسی صحبت می‌کنند به جز عدهٔ کمی از مردم محلهٔ بویین و اکثر مردم محلهٔ میاندشت که علاوه بر زبان گرجی به فارسی نیز صحبت می‌کنند.و مشتمل بر 43 روستا و جمعیتی بالغ بر 33000 نفر که نیمی در شهر و نیمی دیگر در روستا ساکن هستند می باشد.

تمامی مردم این شهر مسلمان و از مذهب شیعه هستند و به همه دوازده امام اعتقاد دارند.

اماکن متبرکه

اماکن متبرکه این منطقه عبارتنداز :

امامزاده ابراهیم و عبدالله (ع): در مرکز شهر بقعه ای وجود دارد که مدفن امامزادگان ابراهیم و عبدالله (ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) که پذیرای زائران بیشماری می باشد.

امامزادگان ابراهیم و عبدالله و احمد (ع): بقعه در افوس واقع شده که مدفن سه تن از نوادگان امام موسی بن جعفر می باشد.

بقعه مهزیار: این بقعه در محله ششجوان واقع گردیده که آرامگاه شیخ حسن مهزیار که به نقلی از یاران نواب اربعه حضرت مهدی(عج) می باشد.

از مناطق و تفرج گاههای این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پل تاریخی و آبشار نوغان

alt

رودخانه قم رود ( انار بار ) که از سراب آغچه سرچشمه گرفته و پس از عبور دره ها و تپه ماهورها و ارتفاعات از روستاهای پائین دست گذشته و در مسیر خود بیشه زارهائی بسیار زیبا بوجود آورده که با چشم اندازهای زیبا و آب و هوائی مطبوع و دلپذیر ، محیطی مناسب برای گذارن اوقات طبیعت دوستان در ایام فصل بهار و تابستان را فراهم نموده است .

در مسیر این رودخانه و در تقاطع با جاده ترانزیتی اصفهان خوزستان در بخش بوئین میاندشت و در فاصله 48 کیلومتری غرب از مرکز شهرستان پل تاریخی وجود دارد که به پل نوغان معروف است . در امتداد این رودخانه به سمت شمال آبشاری بسیار زیبا وجود دارد که به همراه بیشه زارهای وسیع و زیبا مسافران زیادی را به سوی خود می خواند.

روستای زرنه: تنها روستای ارمنی نشین کشور است که محل زندگی برادران و خواهران عیسوی مذهب می باشد و دارای کلیسایی زیبا و قدیمی می باشد.

پارک جنگلی: که بر روی تپه ای در شرق و مشرف به شهر می باشد و دارای محیطی مفرح و پذیرای مسافران و عاشقان طبیعت است.

سرچشمه و سد افوس: در منتهی الیه جنوبی شهر افوس تعداد بیشماری چشمه های جوشان از دل کوه جاری است که رودخانه ای بسیار زیبا را بوجود آورده است.این رودخانه در پایان مسیر خود به دریاچه سد خاکی می ریزد  و محیطی مفرح و جالب می باشد. وجود چشمه های فراوان،مزارع زیبا،مراتع سرسبز و دره های ژرف و چشم اندازهای دلنواز زیبایی طبیعت این شهر را صد چندان نموده است.

پوشش گیاهی منطقه : به لحاظ موقعیت آب و هوایی،دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع بوده و دارای 7500 هکتار مرتع می باشد.گیاهانی از جمله گون – ریواس – لاله های واژگون – شقایق وحشی – انواع گلهای وحشی – زرشک و گیاهان دارویی کاسنی – بابونه – بومادرون – شیرین بیان – آویشن – پونه – تره کوهی و ..... در این منطقه یافت می شود.

 آب و هوا: آب و هوای کوهستانی با 60 درجه اختلاف تابستان های بسیار معتدل و زمستان های سرد و برفی از مشخصه های این منطقه می باشد.

چمنزار های مزرعه کوراغلی: در منتهی الیه روستای هندو کش مزارع و چمنزار های بسیار زیبایی وجود دارد که با عبور رودخانه قم رود از آن به سمت شهرستان گلپایگان،زیبایی خاصی به خود گرفته است و می توان شاهد مرغزارهای و انواع گلهای رنگارنگ و حیواناتی چون خرس – بز کوهی – کل – کبک و ..... بود.

سرچشمه آغچه: در منتهی الیه روستای آغچه سرچشمه ای بسیار زیبا وجود دارد که رودخانه حاصل از این سرچشمه از باغها و بیشه های بسیار زیادی عبور و محیطی دل انگیز را برای گذراندن یک روز مفرح در کنار اعضای خانواده و دوستان،فراهم آورده است.

بیشه های خلعت پوشان: ازجمله مناطق بسیار جالب و دیدنی بیشه ها و لاله زار های خلعت پوشان است.این بیشه ها دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و گلهای وحشی زیبا و بیشماری همچون شقایق وحشی – لاله های واژگون – زنبق وحشی ...... می باشد.همچنین حیوانات و پرندگانی از قبیل خرس – کل – بز کوهی – کبک و...... در این مناطق یافت می شود.

مراتع – تپه ها و بیشه زار های ماهورستان: وجود بیشه های پراکنده و کوهستانهای سر به فلک کشیده – مرغزار ها – انواع گلهای وحشی – و حیواناتی مثل خرس – گراز – بز کوهی – روباه و.... از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود.

رودخانه دره حوض: از سمت شرق به غرب روستای دره حوض در جریان است.این منطقه به واسطه وجود درختان و بوته گلهای وحشی و چمنزار های زیبا،محیطی بسیار مفرح برای پذیرایی از مسافران فراهم آورده است.

 

بوئین میاندشت  - شهرستان بوئین و میاندشت