ارگ گوگد

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

ارگ گوگد، یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان می‌باشد. این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد (از شهرهای حومه گلپایگان) واقع شده‌است. از این ارگ که در زمانهای صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی استفاده می‌گردیده است در خیابان آیت‌الله گلپایگانی، کوچه قلعه واقع شده‌است و در حال حاضر از این بنا به عنوان هتل سه ستاره سنتی استفاده می‌گردد.گل

alt

ساختار بنا

ارگ گوگد درمسیر جاده معروف ابریشم قرارداشته‌است و در ساختمان آن وجود طبقات پائین و بالا بیانگر نظام طبقاتی در اجتماع آن روز می‌باشد به این صورت که استر و استربانان در طبقه پائین ودر مجاورت هم و بازرگانان وافراد شاخص در طبقات بالا ساکن می‌شدند همچنین سوراخهائی روی دیوارها ی مرتفع قرار دارد که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشدار دهنده استفاده می‌گردیده، به این صورت که کبوترها را در این سوراخها اسکان می‌داده‌اند که شب هنگام با بیقراری و سروصدای این کبوتران متوجه ورود مهاجمین توسط قلاب یا نردبان می‌شدند.

تاریخ ساخت

تاریخ ساخت این بنا که یکی از بزرگترین بناهای خشت و گلی ایران می‌باشد تاریخ ساخت آن به حدود چهارصد سال پیش بازمی‌گردد و تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود یکصد و چهل سال پیش می‌باشد که نشان می‌دهد نصف بنای ارگ را علیخان بختیاری به عنوان مهریه به همسرش واگذار کرده‌است.

ثبت ملی

ارگ گوگد به شماره ۲۵۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در ضمن کسانی که قصد ماندن در اصفهان و یا گلپایگان را دارند هتل تاریخی ۳ ستاره سنتی ارگ گوگد بهترین مکان میباشد. این مجموعه در ۵ کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد واقع شده است. ارگ گوگد در مسیر جاده معروف ابریشم قرار داشته و دومین بنای خشت و گلي ايران مي‌باشد كه تاريخ و زمان ساخت آن به حدود چهار قرن پيش نسبت داده شده است. این مجموعه که در زمان‌ صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی استفاده می‌گردیده است، در خیابان آیت الله گلپایگانی، کوچه قلعه واقع شده و در حال حاضر از این بنا به عنوان مهمانسرای سنتی استفاده می‌گردد.
لازم به ذکر است فاصله ی این شهر تا شهر اصفهان حدودا دو ساعت و سی دقیقه می باشد.

فهرست بناهای تاریخی استان اصفهان _ جادبه های اصفهان _ مکانهای دیدنی اصفهان _ ارگ گوگد _اثار تاریخی اصفهان _ جاذبه های دیدنی اصفهان