امامزاده هارون ولایت

 

جاذبه های  گردشگری اصفهان

امامزاده هارون ولایت مربوط به سدهٔ ۱۰ ه.ق است و در اصفهان، متری قیام (سبزه میدان، میدان عتیق)، خیابان هارونیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شمارهٔ ثبت ۲۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.با توجه به مدارک تاریخی مقبره هارون ولایت متعلق به هارون بن علی یکی از اولاد حضرت امام حسن (ع) است.

alt

هارون ولايت يكي از قديمي ترين بناهاي مذهبي دوره صفوي است كه به موجب كتيبه سر در آن در سال ۹۱۸ هجري قمري در زمان شاه اسماعيل اول صفوي ساخته شده و در دوران جانشينان وي توسعه يافته و تكميل شده است.

با توجه به مدارك تاريخي مقبره هارون ولايت متعلق به هارون بن علي يكي از اولاد حضرت امام حسن (ع) است.
بناي هارون ولايت شامل سردر، دو صحن در شمال و مغرب و يك گنبد كاشيكاري است. سردر باشكوه و مجلل اين بنا با تزئينات كاشيكاري و كتبيه اي به خط ثلث با كاشي سفيد معرق بر زمينه لاجوردي سال ساخت آن را كه ۹۱۸ هجري است بيان مي دارد.

اين سردر به دو محوطه مربع شكل كه در مغرب و شمال سردر واقع شده اند باز مي شود و ساختماني كه در مغرب است شامل مدرسه كوچكي است كه در اطراف آن حجره هائي ساخته شده است. در ايوان جنوبي محراب زيبائي است كه با كاشي معّرق تزئين شده است. سردر شرقي هارون ولايت روبروي مسجدعلي واقع شده كه تزئينات آن كاشي معّرق است.

كتيبه هاي مختلفي كه در قسمت هاي بناي هارون ولايت وجود دارند بيانگر تعميرات و تغييراتي است كه در ادوار مختلف در هارون ولايت انجام شده است. از جمله كتيبه هائي به خط نستعليق برجسته به رنگ سفيد و بر زمينه آبي است و طي اشعاري به تعميرات سال هاي ۱۰۶۶ و ۱۰۶۷ هجري قمري در زمان سلطنت شاه عباس دوم اشاره مي كند.

در محراب نيز سه لوح كوچك وجود دارد كه در آن ها نوشته هائي با تاريخ ۱۲۹۸ هجري قمري و كتيبه ديگري به رنگ سفيد بر زمينه آبي حاشيه اي تاريخ ۱۳۲۹ هجري را بر خود دارد.

آنچه بناي هارون ولايت را جدا از جنبه مذهبي آن به شهرت رسانيده است كاشي هاي شفاف زنده و سرشار از هيجان آن هستند كه از شاهكارهاي هنرمندان مسلمان اصفهاني است.

امامزاده هارون ولایت _امامزاده هارون اصفهان  _مشاغل اصفهان _نیازمندیهای اصفهان