شهر ابریشم اصفهان

 

اَبریشَم یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است.

این شهر در بخش مرکزی شهرستان فلاورجان قرار دارد. جمعیت آن در سال ۱۳۸۳ برابر با ۱۴٬۸۸۸ نفر برآورد شده و در سال ۱۳۸۶ در حدود ۲۰ هزار نفر ودرسال ۱۳۹۵ برابر با ۳۶۰۰۰ نفر.

alt

این شهر از شمال به شهر اصفهان، از جنوب به شهر بهاران و کلیشاد و از شرق به شهر اصفهان و از غرب به اتوبان ذوب آهن و رودخانه زاینده رود محدود می‌باشد.

شهر ابریشم در تاریخ ۴ تیرماه ۱۳۷۵ از ادغام روستاهای یزدآباد، حسن‌آباد و باغ ابریشم از توابع بخش مرکزی شهرستان فلاورجان تأسیس شد. شهردار آن نیز از آغاز تا سال ۷۸ قدرت‌الله قاسمی، از ۷۸ تا ۸۲ حسین پناهی بوده و از ۸۲ تاکنون مهدی نصیری است. سپس فرهاد سلیمی عهده‌دار شهرداری ابریشم بود و سپس علیرضا خامسی پور شهردار ابریشم شد تا سال ۱۳۹۰ و پس از ایشان آقای مهدی مختاری عهده‌دار سمت شهردار شهر ابریشم می‌باشند .

در روزگار تیمور میرزا روستای باغ ابریشم، باغ بزرگی بوده‌است.

این شهر دارای یک پاسگاه انتظامی به آدرس ابریشم - باغ ابریشم - جنب زمین‌های شهرک نور - کلانتری ۱۶ انتظامی فلاورجان. در شهر ابریشم اردوگاه کشوری شهید بهشتی نیز وجود دارد. مرکز بهینه‌سازی نزاجا (وابسته به تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش) در شهر ابریشم واقع شده‌است (جنب گلزار شهدا). این مرکز وظیفه بازسازی تجهیزات خودرویی نظامی و غیرنظامی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد و به آمادگاه اصفهان متصل می‌باشد. خط راه آهن مجزا نیز برای این مرکز در نظر گرفته شده‌است.

نگاهی گذرا به شهر ابریشم

شهر ابریشم در جنوب غربی کلان شهر اصفهان واقع شده است و مختصات جغرایایی آن در طول 32 درجه و 32 دقیقه شمالی و عرض 51 درجه و 30 دقیقه شرقی می باشد و ارتفاع آن از سطح دریا 1610 متر می باشد . شیب زمین به تبعیت از ارتفاعات اطراف شهر از شمال به جنوب و از سمت شرق به غرب می باشد که متوسط این شیب در محدوده شهر 5 درصد می باشد شهر ابریشم شمالا محدود است به شهر اصفهان و جنوبا به گردنه آبنیل شرقا به شهر اصفهان و اراضی پادگان آمادگاه عمومی و غربا به رودخانه زاینده رود ، دارای آب و هوایی با تابستان های معتدل و زمستان های سرد است و شغل بیشتر مردم شهر کشاورزی می باشد و عمده محصولات کشاورزی آن گندم،برنج ،صیفی جات و سبزیجات است.

از سوابق تاریخی شهر ابریشم اطلاعات موثقی که دارای ماخذ مستند باشد در دسترس نیست مهمترین ارتفاعات اطراف شهر عبارتند از 1- کوه شغالو با ارتفاع 1957 متر در سمت جنوب غربی شهر 2- ایرانکوه با ارتفاع 2422 متر در سمت جنوب شهر 3- کوه خرمی با ارتفاع 1789 مترو کوه دره خان با ارتفاع 1928 متر در سمت شرق شهر 4- کوه تخت با ارتفاع 1954 متر در سمت شمال شرق شهر ابریشم.

لازم به ذکر است که شهر ابریشم با اهداء 141  شهید در راه دفاع از انقلاب اسلامی در تاریخ جاودانه خواهد ماند

صنايع
کارخانجات سيمان اصفهان، کارخانه داراکار (توليدکننده شيلنگ هاي آب و لوله‌هاي پوليکا) و ده‌ها واحد صنعتي کوچک و متوسط ديگر.

شهر ابریشم  - ابریشم  (فلاورجان )