فولادشهر در یک نگاه

 

فولادشهر شهری است در شهرستان لنجان استان اصفهان ایران. این شهر در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی اصفهان در محور ارتباطی اصفهان شهرکرد است. این شهر با مساحتی بالغ بر ۷٬۷۰۰ هکتار یکی از سه شهر جدید در اصفهان می‌باشد.فولادشهر در ارتفاع ۱٬۶۴۴ متری از سطح دریا واقع شده‌است، این شهر تقریباً به شکل نیم دایره می‌باشد.

این شهر از شمال به شهرستان فلاورجان، از جنوب به کارخانه ذوب آهن و اراضی شهرستان لنجان، از شرق به کوه نمتک و از غرب به رشته کوه پنجی محدود می‌باشد. این شهر دارای محله های زیادی است

ارتفاعات این شهر یکی رشته کوه پنجی در غرب و رشته کوه اشترجان در جنوب و عوارض طبیعی مارماضه و فشارچه در داخل محدوده شهر می‌باشد. با اینکه فولادشهر جزو استان اصفهان هست ولی این شهر از اقوام مختلف سراسر ایران مهاجر داشته‌است که اکثریت جمعیت فولادشهر را قوم مردم بختیاری و خوزستانیهای مهاجر تشکیل می‌دادند.

alt

فولادشهر یا پولادشهر و تیم فوتبال ذوب آهن و ورزشگاه ذوب آهن ۲۰ هزار نفری ذوب آهن در این شهر واقع شده و دارای ۵ دانشگاه (بانو سیده امین: نیمه دولتی، صنعتی فولاد: نیمه دولتی، پیام نور، جامی و ...) می باشد. پولادشهر از جنوب با شهر ریز (زرین شهر کنونی) ، از غرب با نجف آباد و از شمال با شهرستان فلاورجان و از شرق با شهر اشترجان همسایه است. پولادشهر با وجود دارا بودن جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ و دارا بودن دومین پروژه خانه های مسکن مهر در ایران با بیش از ۳۳ هزار واحد و پیش بینی رشد جمعیتی ۵۰۰ هزار نفری تا سال ۱۴۰۰، هنوز شهرستان (بخش) نشده است و نیز بخشداری ندارد.

alt

تقسیمات کشوری

طرح شهرستان شدن پولادشهر در سال ۱۳۹۲ توسط نماینده شهرستان لنجان، مجید منصوری بیدکانی به مجلس و دولت داده شد و توسط مجلس تائید و به دولت ابلاغ گردید و دولت دستور الحاق بخشی از روستاهای شهرستان لنجان شامل دهستان اشیان شمالی و دهستان خرم رود و شهر مینادشت (ایمانشهر کنونی) ، شهرستان فلاورجان را داد و با مخالفت محسن کوهکن ریزی و امام جمعه ریز ( حجت الاسلام قاسم باقریان) مواجه شد و امام جمعه شهر ریز (زرین شهر کنونی) در نماز جمعه ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۹۲ مردم ریز (زرین شهر کنونی) را به حضور در شهر و راهپیمایی فراخواند و در روز ۱۶ تیر ماه سال ۱۳۹۲ مردم به خیابان ها آمدن و در اعتراض به مصوبه دولت، اقدام به تخریب اموال عمومی و درگیری با پلیس یگان ویژه شهرستان لنجان شدند که در این درگیری تعدادی مجروح و دستگیر شدند و مصوبه شهرستان شدن پولادشهر توسط دولت برای رفع درگیری ها معلق و تاکنون اجرایی نگردیده.

الحاق شهر مینادشت (ایمانشهر کنونی) به پولادشهر طی رضایت و درخواست مردم شهر مینادشت (ایمانشهر کنونی) توسط فرمانداری شهرستان فلاورجان پذیرفته شده است ولی اجرایی شدن این طرح به زمان اجرایی شدن شهر پولادشهر به شهرستان پولادشهر موکول شده است.

پیشینه

فولادشهر در سال ۱۳۷۳به عنوان یک شهر جدید فعالیت خود را آغاز نمود. در ان زمان اولین ساختمان ها در محله های a1وa2 تشکیل می دادند و از ساختمان هایی که روس ها در ان زمان ساخته بودند می توان نام برد

ورزش

فولادشهر دارای یک ورزشگاه بزرگ است که در گذشته بازی‌های تیم سپاهان و حال ذوب آهن در ان اجرا می‌شود و از مهمترین ورزشگاه‌های استان به حساب می آید.

alt

 

فولادشهر  شهر فولادشهر  - معرفی فولادشهر - فولادشهر اصفهان